Primus

Primus aansteken

Veel vtb-leden zijn van mening dat het aansteken van de primussen veel te moeilijk voor ze is. Of misschien zeggen ze dat maar omdat ze bang zijn dat hun nieuwe fleece-truitje vies wordt. Hier wordt de hele procedure aanschouwelijk in beeld gebracht, zodat niemand zich meer na het opstaan aan het koffiezetten kan onttrekken.

prim01


De primus. We hebben er twee, die door de materiaalcommissaris in prima conditie worden gehouden.
Ter voorbereiding op het aansteken worden er twee dingen gedaan.

prim02


Eerst controleer je of er genoeg petroleum in de primus zit. Mocht de tank moeten worden bijgevuld, mag hij voor niet meer dan driekwart vol worden gemaakt, anders is de kans op fakkelen groot.
De jerrycan met petroleum staat ergens in de keukentent, het benodigde materiaal zit in het zwarte kistje.

prim03


Het belangrijkste van de hele procedure is het doorprikken van de sproeigaten in de branderkoppen. Dat gebeurt met prikkers, die helaas heel fragiel zijn. Houd het handvat van de prikker horizontaal, zodat het naaldje loodrecht het sproeigat ingaat. Als de prikker krom raakt, kun je hem weggooien.

prim04


Voor het eigenlijke aansteken moet je het ventiel van de primus (naast het dopje van de tank) opendraaien om te voorkomen dat zich voortijdig druk opbouwt.

 

 

 

prim05


Giet het gootje onder de koppen tot aan de rand toe vol met spiritus.

prim06


Steek de spiritus aan. Als het koud is, moet je de vlam er een tijdje onder houden, eer het spul vlam vat.

 

prim07


Als de spiritus bijna is opgebrand, draai je het ventiel dicht. Als de tank minder dan half leeg is, kun je dat al wat eerder doen, dan bouwt zich vast wat druk op.

 

 

 

 

 

 

 

 

prim08


Als je voelt dat er druk op de tank staat, steek je de branderkoppen aan. Vervolgens voer je de druk nog wat op. Vervolgens begin je als een haas te pompen.
Je zet de primus uit door het ventiel open te draaien.
Als de primus niet in bedrijf is, moet het ventiel open staan (maar weer worden gesloten als de primus wordt ingepakt).

 

 

 

 

prim10


Als de primus begint te fakkelen, raak dan niet in paniek. Vaak is het voldoende om de druk nog wat te verhogen en even te wachten. Als dat niet helpt, draai je het ventiel open. Je moet dan de primus goed schoonmaken en opnieuw beginnen.
De oorzaken van fakkelen zijn meestal een te volle tank of niet goed schoongemaakte brandergaatjes.